Mentek idén "Horvátba"? És mit esztek?
Apartmanozók kiskátéja, hogy ne bolónyait egyetek egész héten

Legolvasottabb cikkek
Friss és ropogós

A magyar ember mindene a tenger. Ha nem kavicsos. Így honfitársaink évről-évre megindulnak „Horvátba” nyaralni. Egyre messzebb merészkednek, mert az is szempont, hogy ott, ahol Ők nyaralnak, ne legyen sok magyar, szóval mostanában Krk szigeten kívül is van élet és magyar szó.

Azok az idők azonban lassan a jótékony feledés homályába merülnek, mikor négy hűtőtáskával keltünk útra. Ennek oka, hogy a nyaralási tippeket adó cikkek első számú mantrája: „Horvátországban körülbelül húsz százalékkal drágább az élelmiszer, mint nálunk, a szigeteken ehhez számoljanak hozzá még tíz százalékot” a múlté. A magyar árak utolérték a horvátországi árakat, fájdalom, de ez van. A kaját felesleges otthonról vinni.

Így aztán, ha apartmanozni megyünk, már csak egy hűtőtáskával indulunk útnak. Meg két marmonkannával, a horvát benzináraktól ugyanis a legszelídebb magyar polgártársnak is paprikavörös lesz a feje. Na meg pár karton sör és ásványvíz, mert az tényleg kvadrága. Az útra kóbászos szendvics, a gyereknek pár mese, hogy ne nyafogjon, és már indulhatunk is.

Élet a pljeskavicán túl

De mit együnk ott? Szívem szerint úgy kezdeném, hogy válasszuk a lélegzetelállító utat, és menjünk keresztül Bosznián, a Neretva-völgyében álljunk meg többször gyönyörködni, na meg azért, hogy az útszéli bódékban vegyünk friss pisztrángot és első nap süssük meg, de a Sóbors főnije mindig megtapossa a fejemet, hogy értsem meg, a halas cikkektől menekülnek az olvasók. Szóval, ha mégis Bosznia-Hercegovinán keresztül utaztok, álljatok meg mondjuk Mostarban és egyetek szármát.

Így néz ki. Fotó: Shutterstock

Felénk, az Alföld déli részén a töltött káposztát hívják így. De nem azt kaptok majd, hanem szőlőlevélbe tekert, füstölt, apró húsos tekercseket. Lényegesen könnyebb, fűszeresebb étel, mint a mi töltött káposztánk és tejfölt sem adnak hozzá. Jóllakat, de nem telít el, kis cserépedényben hozzák, kenyérrel kínálják, fenséges lakoma.

Ha megérkeztünk és kipakoltunk, azonnal nézzünk körül és tudjuk meg, hol van a halpiac sétáljunk egyet a városban és keressük a PEKARA feliratot.  Itt reggelizünk majd. „Horvátban” a pekara estig nyitva van, itt vehetünk péksüteményt, bureket, kenyeret. Van (ivó)joghurt, tej és általában üdítő is. Tavaly a csokis fánk és a lekváros fánk öt kúna volt, még csak nem is ver a földhöz. A burek jó vacsorára is, amennyiben este azt a programot választjuk, hogy dülledt szemekkel ülünk egy padon és bámulunk ki a fejünkből. A pékségben többnyire árulnak pizzát is, szeletben is, én nem szeretem, vastag a tésztája és ha nem friss, kissé szaftos, de kinek a pap, kinek a papné.  A reggelit a nyaralás idejére tehát megoldottuk.

Fagyi és vacsora

Első nap hajnalban menjünk ki a halpiacra, vegyünk két kiló kagylót és főzzük meg fehérborban, rengeteg petrezselyemmel együk meg a magunkkal hozott, a fagyasztást kiválóan tűrő töltött paprikát. Igazi nyári étel, a gyerek is szereti, aztán indulhatunk fagyizni. A fagyi kiváló, ha rám hallgattok, ne válasszátok a színes-szagos kelyheket, mert azon kívül, hogy tejszínhabot, csokiszószt öntenek rá, pálmafákat meg mindenféle csicsát szúrnak bele, nem egy vasziszdasz, cserébe háromszor annyiba kerül, mintha kérnénk három gombóc  fagyit sétálókehelybe.  Persze az Instán az előző jobban mutat, ez tény.

Másnap hajnalban menjünk el a halpiacra, vegyünk aranydurbincsot (orada) és süssük meg menjünk be a Konzumba és vegyünk csevapot. Ezt tálcán árulják, különböző kiszerelésben, ne ijedjetek meg, fűszeres húst kaptok majd, nem nitrites pácsóval televert, vizes darált húst. Kalandorok mehetnek a henteshez is, őt a piacon találjátok meg általában (mesnica), de erre még visszatérünk. Ha a csevap megvan, vegyünk krumplit, hagymát, ajvárt (ajvar), Karlovacko pivót, a pékségben lepényt, süssük meg, együk meg, élvezzük a sós tengeri levegőt és gondoljunk arra, egy étteremben ezért kétszer ennyit fizettünk volna.

fruttidimare

Ezt a képet nettó hergelésnek tettük ide, ne is foglalkozz vele. Fotó: Shutterstock

A piacot ki ne hagyd!

Irány a piac! A piac egy önálló program, mindenből kóstolhatunk, nem csak zöldség és gyümölcs van, hanem lekvárok, házi ajvár, szárított fűszer- és gyógynövények, szörp, méz és olajban eltett halak, sajtok. A piac mellett szinte mindig van hentes, itt vegyünk sonkát (prsut). Mivel itt teleesszük magunkat mindennel, este csináljunk egy tonhalas carbonara spagettit, ehhez minden hozzávalót megvehetünk a Konzumban. A hentesnél meg úgyis vettünk szalonnát is, nem csak sonkát. Magyarok vagyunk, vagy mi.

A piacról feltétlenül cipeljünk haza egy nagy csomag mángoldot (blitva). A mángold Horvátország nemzeti eledele. Bátrabbak egyék csak úgy, magában, laskára vágva, olívaolajon, fokhagymával párolva. De akkor sincs baj, ha a fokhagymásan párolt mángoldot összekeveritek kockára vágott főtt krumplival. Ez egy tradicionális köret, ha étteremben halat, húst rendeltek, az esetek zömében nem hasábburgonyát hoznak mellé, hanem ezt kaptok. Nem igaz, hogy olyan íze van, mint a spenótnak, ezt bizonyítandó, a mángoldról külön poszt lesz, bréking!  A mángold mellé süssétek meg a halpiacon vett kvadrága nyelvhalat vegyetek a Konzumban tarját, grillezzétek meg és egyetek egy jót.

mangold

Ilyet keressetek, ez a mángold. Fotó: Shutterstock

Az elmaradhatatlan lecsó az elmaradhatatlan szomszédokkal

Következő nap jöhet a lecsó! Lecsó nélkül nincs nyaralás, akkor sem, ha a horvát tengerparton nyaralunk. Jó esetben már összeismerkedtünk a szomszédokkal, hívjuk meg őket is, és ne feledjük, aki szilvapálinkát nem visz magával a nyaralásra, azt az anyaföld úgyis kiveti magából előbb-utóbb. Szóval, a menü: lecsó és palacsinta. Töltsetek bele Eurocrem-et – Horvátországban is kapni, igen, és jobb, mint a Nutella – és élvezzétek az életet!

Végül menjetek étterembe. Rendeljetek hallevest és bárányt bármit, ami nem hal, tenger gyümölcsei vagy bárány. (Vagy kecske, helytől függően.) Horvátország a húsok hazája, nagy cubákokban nincs hiány, mások egyék csak a tintahalat meg a polipot! Igyatok hozzá testes vörösbort és sétáljatok a tengerparton.

Ja, és a halpiacról hozzatok haza aranydurbincsot, kék kagylót meg tintahalat, aztán itthon csapjatok egy Hazajöttünk A Tengerpartról Vacsorát a barátokkal!