Színes ételek a szürke napokra - Melyikben milyen vitaminból van a legtöbb?

Sági Zsófia 2018. december 3.

A sötét, hideg idő sok ember életét megkeseríti. A téli időszámítás uralkodik, úgyhogy délután ötkor már teljes a sötétség, és mire egyet pislogunk, már négykor lesz a naplemente. Ilyenkor az embernek nincsen kedve semmihez, legszívesebben ki se dugná az orrát otthonról. 

A téli depresszió általában november elején kezdődik és egészen tavaszig tart. Nagyon sokat számít a hideg, szürke napokon, hogy milyen színekkel vesszük körbe magunkat. Színes otthonba hazaérni, színes ruhákba öltözni - ezek mind-mind segítenek feldobni az egyhangú, sötét napokat, de ugyanez igaz az ételekre is. Főzzetek minél színesebben, és meglátjátok, hogy rögtön jobb hangulatba kerültök egy-egy színpompás étel láttán. 

Ahogyan tanultuk is még az általános iskolában, vannak meleg és hideg színek. Ilyenkor a szabadban - főleg délután, a munka vagy iskola lejárta után - csak a hideg színek vesznek körül minket, de nekünk szükségünk van egy kis melegségre is. Különösen a citromsárga és a narancssárga színű ételek vidítanak fel ilyenkor, azok szó szerint egy kis napsütést hoznak az életünkbe. 

Banán, kukorica, citrom, sárga kaliforniai paprika - ezek az alapanyagok mind gondoskodnak a citromsárga színről, ráadásul télen is beszerezhetőek. Lehet - sőt biztos -, hogy a konzerv kukorica nem az igazi, de nagyon sok ételt fel lehet dobni már azzal is, ha csak feltétként rátesszük; banán, citrom és kaliforniai paprika pedig mindig kapható a szupermarketekben. Ráadásul a citromsárga színű ételek rengeteg vitamint, ásványi anyagot és antioxidánst tartalmaznak, amelyek az immunrendszerünket is erősítik és gyulladáscsökkentő hatással is bírnak. 

A narancssárga színről a narancs, répa, mandarin, sütőtök gondoskodik, de nyugodtan használjunk sárga fűszereket is, mint például a kurkuma, a sáfrány vagy a curry. A sütőtök ráadásul abszolút szezonális, készítsünk belőle minél többféle fogást, krémlevest, sütőben sült verziót, süteményt. A narancssárga színű ételekben különösen magas a vitamintartalom, mind az A-, mind a C-vitaminban bővelkednek, a karotinoid pedig erősíti az immunrendszert.

narancssargaetelek.jpg

A piros és a rózsaszín is feldobja a szürke hétköznapokat: ez lehet piros kaliforniai paprika, paradicsom, chili, gránátalma, cékla, grapefruit, piros alma. Ezek az ételek is tele vannak vitaminnal, ráadásul a piros zöldségekben és gyümölcsökben likopin található, amely a rák és a szívbetegségek kialakulásának kockázatát csökkenti, gátolja a stroke kialakulását és a vérkeringést is serkenti. 

Fontosak a lila színek is, erről a padlizsán, a szilva, lila káposzta gondoskodik, de ugyanilyen szükségesek a zöld színű ételek is, mint a saláta, brokkoli, zeller, zöld alma, kivi. A lila színű ételek a legjelentősebb antioxidánsok, ugyanis egy antioxidáns flavonoid színezi őket lilára. A zöld színű zöldségek, gyümölcsök klorofillban bővelkednek, ezért méregtelenítő hatásúak, tisztítják a vért és hozzájárulnak a máj hatékony működéséhez. 

Ha nem jutunk hozzá frissen a gyümölcsökhöz vagy zöldségekhez, akkor megvehetjük őket aszalt változatban is, az aszalt szilva, sárgabarack, áfonya, meggy mind-mind elérhetőek a nagyobb üzletekben. Most pedig nézzünk meg pár receptötletet ezekkel a színes alapanyagokkal, hogy egy kis napsütést vigyünk a szürke napokba.

Készíthetünk narancsos-gránátalmás salátát. Se perc alatt kész van, frissítő és színes vitaminbomba. A narancsot és a gránátalmát a spenót és a mogyoróhagyma egészíti ki ebben a receptben, és egy mustáros, ecetes, narancsleves dressing koronázza meg az egészet. Nincs más dolgunk, mint összevágni a gyümölcsöket/zöldségeket, és nyakon önteni őket a borecetes-mustáros szósszal. Egy könnyed téli vacsorának tökéletes választás lehet.

Céklából ezerféle finomságot készíthetünk, de talán az egyik legjobb párosítás az, amikor kecskesajt, dió és tojás egészíti ki. A céklát meg kell sütni, utána összedarabolni, majd mehet hozzá a főtt tojás és a pirított dió. Ennek a salátának is nagyon jól áll a gránátalma és a borecetes dressing. Végül a kecskesajt teszi fel az i-re a pontot, így nemcsak egy színekben, hanem ízekben is gazdag étel lesz az eredmény.

ceklasalata.jpg

Ha még ennél is tartalmasabb fogást szeretnénk készíteni, akkor csináljunk sáfrányos bulgurt vagy rizst. A sáfránnyal beszínezett köretünket a zöldségek kavalkádja teszi főétellé. Piros kaliforniai paprika, cukkini, paradicsom kerül bele, de ehhez az ételhez is nagyon jól passzol a pörkölt mandula vagy mogyoró, illetve a kecskesajt. Mehet még bele chili és citromlé is, úgyhogy tényleg egy vitamingazdag, színekkel tarkított főételt tehetünk le az asztalra.

A végére pedig egy nagyon gyors és egyszerű receptet tartogattam: grapefruit, kelkáposzta és avokádó találkozásából jön létre ez a saláta. Felvágjuk a zöldséget és a gyümölcsöt, sózzuk, borsozzuk őket, meglocsoljuk olívaolajjal és készen is vagyunk. 

Fotók: Shutterstock

A bejegyzés trackback címe:

https://sobors.hu/api/trackback/id/tr5714333811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.