Tényleg annyira jó a szénhidrátmentes tészta? Utánamentünk a sokakat érdeklő kérdésnek

Ács Bori 2019. február 23.

A szénhidrát az utóbbi időben szitokszóvá vált, épp úgy, mint néhány évvel ezelőtt a zsír. Összekötöttük az elhízással és mindennel, amit megeszünk, és azonnal kövérek leszünk tőle. Pedig ahogy zsírból, úgy szénhidrátból is van jobb és rosszabb, és ahogy zsírra, úgy a szénhidrátra is nagy szüksége van a szervezetnek.

A nagy szénhidrátpánik hullámot lovagolja meg egy új termékcsalád, a szénhidrátmentes tészták csodája. Nem mindenütt lehet még kapni, de népszerűsége rohamosan növekszik. Ez nem csoda, hiszen éppen azt ígéri, amire mindannyian vágyunk: enni, enni, és közben nem hízni, sőt, fogyni. A fogyasztók beszámolói szerint ezek a tészták teljesen íztelenek, és kissé furcsa, gumis állaguk van, amit, ahogy egyikük mondta, "egy idő után meg lehet szokni." Most utánajártunk, vajon hogyan lehetséges, hogy egy étel, ráadásul egy tészta szénhidrátmentes legyen, mi az a varázslatos alapanyag, ami ezt lehetővé teszi és ez az anyag hogyan működik, milyen hatással van a szervezetünkre.

Konjak liszt

A szénhidrátmentes nevet viselő tészták általában konjak lisztből készülnek. Ez ugyanaz az alapanyag, ami rengeteg fogyasztótabletta és más fogyókúrás termék alapját is képezi. A boszorkányos elnevezésű Ördögnyelv gyökér Kínából származik és főleg Japánban használják, ennek a gumójából készül a konjak liszt, zselé illetve vegán zselatinokat is előállítanak belőle.

konjaklisztes_teszta.jpg

A liszt működése

A liszt működéséről Papp Andrea gasztrobiológust, a Napi Táptudás blog szerzőjét kérdeztük. Elmondta, hogy a konjack lisztről téves ezt állítani, hogy szénhidrát mentes, hiszen fő összetevője a glükomannán, ami valójában szénhidrát, viszont számunka nem emészthető, ezért a rostok közé soroljuk. És ez itt a kulcs: a rost, mint tudjuk, nagyon egészséges dolog. Ez a glükomannán nevű növényi rost, ami egy szénhidrát, csak az emberi szervezet számára nem emészthető, vízoldékony rost. Mint minden rost, a glükomannán is magához szívja a vizet, ezért jó zselésítő, szilárdító anyag, és miután megettük, teltségérzetet okoz, víz hatására megdagad, ezért csökkenti az étvágyat. A glükomannánnak is, mint más rostoknak, megvan az a pozitív hatása, hogy hozzájuk tapad a cukor és a koleszterin, meg tudja őket fogni, nem tudnak teljesen felszívódni. Ezáltal segíthet a vércukorszint emelkedését és a koleszterin szintet kontrollálni - de ez, ismét fontos kiemelni, minden rostra igaz.

A rost is csak mértékkel jó 

A rost fontos, a rost kell, de mint mindent, a rostbevitelt is lehet túlzásba vinni, ami sok kellemetlenséget okozhat. Ilyen például a puffadás, gyomorgörcs, hasmenés, mindez azonban valóban csak arra az esetre igaz, ha valaki túl sok rostot eszik. Ha tehát általában egészségesen táplálkozunk, és minden étkezésünk elegendő rostot tartalmaz, nemigen van értelme ilyen ételeket fogyasztani napi rendszerességgel.  

konjak.jpgAzt is blokkolja, amit nem kéne

Papp Andrea még kiemelte, mint fontos tudnivalót a túlzott rostbevitellel kapcsolatban azt a veszélyt is, miszerint éppen úgy, ahogy a cukor és a koleszterin egy részét nem engedi át a véráramba a sok rost, úgy akár gyógyszerek hatékony felszívódását is gátolhatja. Erre érdemes figyelni annak, aki rendszeresen szed valamilyen gyógyszert. Sőt, tette hozzá, fontos hangsúlyozni, hogy ugyanígy a vitaminok és ásványi anyagok felszívódását is csökkentheti az ilyen termékek túlzásba vitt fogyasztása.

Fulladásveszély

A glükomannán, amint nedvességgel találkozik, nagyon hamar kemény zselét képez. Ez a veszélye nem a tészták esetében fontos, hanem ha por, kapszula vagy liszt formájában fogyasztjuk, de érdemes tudni róla. A Kanadai Egészségügyi Hatóság hívta fel a figyelmet arra, hogy minimum két és fél deci vízzel szabad csak bevenni még a kisebb adagokat is, különben előfordulhat, hogy a liszt/por már a torokban annyira megszilárdul, hogy kemény zselét képezve fulladást okozhat. A másik hasonló veszélye, ha nem eleget iszunk rá, hogy emésztés közben válik kemény anyaggá, és bélelzáródást idéz elő. 

Összeségében a szakértő szerint az ilyen termékek fogyasztása nem igazán szükséges, sokkal több értelme van zöldségekkel, gyümölcsökkel, valódi alapanyagokkal bevinni azt a mennyiségű rostot, amire szükségünk van. Ha pedig valaki alapvetően is rengeteg rostot eszik minden étkezéshez, és még ebből a típusú, konjak lisztes tésztából is beiktat a mindennapjaiba egy-egy étkezést, az még akár egészségügyi panaszokat is okozhat. 

Fotó: Getty Images

A bejegyzés trackback címe:

https://sobors.hu/api/trackback/id/tr5114633902

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.