Hogyan válik értelmessé egy ételfotó az instagramon?
Gasztronómiai kihívások
Cikkek
Birsalmasajt, ahogy a nagyid is csinálta – Kezdőként se fogod elrontani
Krémes, fahéjas sütőtöklekvár: szinte semmi munkával készül
Ropogós
5 perces mézes-mustáros öntet: salátákhoz tökéletes
Mézzel és fahéjjal sült birsalma: krémes lesz a sütőben
Készítsd el a britek híres Yorkshire pudingját: alig valamiből készül
Rumos-gesztenyés palacsinta: a selymes krém mindent visz
Héjában sült tepsis krumpli: sajt pirul a tetejére
Az instagram néhány évvel ezelőtt, mikor itthon is kezdett népszerű lenni, még szinte csak kajafotókkal volt tele. Boldog-boldogtalan lefotózta a reggelijét, még akkor is, ha az egy téliszalámis szendvics volt csupán.
Szerencsére ez a hullám az utóbbi időben moderálódni látszik, kevesebb értelmetlen ételfotó kerül ki az instagramra. Egyre többen vannak, akik elgondolkoznak legalább egy pillanatra azelőtt, hogy posztolnák a sajtos-tejfölös tésztájukat, és csak akkor teszik ki, ha annak az ételnek van valamilyen különös apropója.
Még így is túl sok a rossz minőségű vagy értelmetlen ételfotó, de néhány ügyes hashtag-mozgalomnak köszönhetően legalább van célja, jelentése az áramlatnak.
#mutimiteszel
Míg a mutimiteszel hashtagnek tulajdonképpen semmi értelme nem volt, ma már az egészséges étkezésre vagy éppen a fenntarthatóbb, környezetbarátabb táplálkozásra hívja fel a figyelmet, így valódi népnevelő funkciója lett. Az ételeit posztolni szerető instagramozó talán nem tesz majd közzé egy szalonnás katonát, ha látja, hogy a szivárványos Buddha-tál a menő.
#egyélhelyit
A Felelős Gasztrohős mozgalma éttermeket buzdít arra, hogy váljanak fenntarthatóvá, tehát mindennapi működésük során tartsanak be néhány egyszerű szabályt, amellyel védik a környezetet. Az általuk indított hashtag, az #egyélhelyit ennél szélesebb kört szólít meg.
Arra szeretné ösztönözni a lelkes instázókat, hogy olyan képeket posztoljanak, amelyeken helyi, tehát magyar, sőt, ha lehet, közeli termelőtől származó zöldséget, gyümölcsöt használnak fel. Azért jobb választás a helyben termelt zöldség, gyümölcs, mert rövidebb ideig utazik, tehát kevesebbet veszít a tápanyagtartalmából, de ezen túl fenntarthatóbb is, mert a szállítás nem terheli a környezetet. A messziről jött terményeket gyakran éretlenül szedik le, gombaölőkkel és más növényvédő szerekkel kezelik, míg a helyi termelőtől származó példányok éretten kerülnek a piacra.
#egyélszezonálisat
Ha szezonális termékeket fogyasztunk, akkor azzal a bolygónkat is védjük, hiszen nem kell egzotikus alapanyagokat importálni, a szállítás - a helyihez hasonlóan - nem terheli a környezetet.
A mozgalom gazdái minden hónap elején posztolnak egy nagyon hasznos táblázatot arról, milyen zöldségeket, gyümölcsöket vagy hüvelyeseket válasszunk az adott időszakban a piacon, melyeknek van éppen szezonja. Ezzel a listával érdemes a heti menüt megtervezni, és persze posztolni a hashtagekkel - különben nem ér célba az üzenet.
#legyenekszinekatányéron
A hashtaget, ami egyenesen egy kihívás, dietetikusok indították, és arra buzdít, hogy minél színesebben komponáljuk meg az étkezéseinket.
A kihívás két szempontból is hasznos: egyrészt nagyon jól fognak kinézni az instafotóink, és rengeteg lájkunk meg követőnk lesz - már akinek ez a célja. Másrészt - és ez a fontosabb szempont - azért jó, mert minél több szín van a tányérunkon, annál egészségesebb az a fogás, amit eszünk. A színek általában zöldségeket, gyümölcsöket jelentenek, ha pedig ezekből fogyasztunk többfélét egyszerre, az a lehető legjobb, amit tehetünk.