Ezért nagyon népszerű a zab: sportolóknak és fogyókúrázóknak is tökéletes táplálék

zab cover
Legolvasottabb cikkek
Friss és ropogós

A zab nagyon népszerű alapanyag, nemcsak azért, mert könnyen hozzáférhető és olcsó gabona, hanem mert egyszerre tápláló és egészséges is.

Szerencsére sokféle egészséges alapanyagból válogathatsz, ha egészségesen szeretnél étkezni, az egyik ilyen a zab. A zabot - zabpehely formájában - legtöbbször a sportolók étrendje tartalmazza, nem véletlenül, hiszen lassan felszívódó szénhidrátot és rostot tartalmaz, amely hosszan jóllakat és energiával is ellát. A zab nemcsak eltelít, hanem az anyagcserét is fokozza, valamint úgynevezett rezisztens keményítőt tartalmaz, amely még a zsírégetést is segíti. 

A zab a Közel-Keletről származó gabona, de abban az időben szinte gaznak tekintették, senki sem vetemedett arra, hogy megkóstolja. Először Skóciában főztek belőle kását, de még így is több évnek kellett eltelnie, hogy Nagy-Britanniában is népszerű legyen. Ma már annyira népszerű, hogy rengetegféle reggeli, uzsonna, sőt, sütemény alapanyaga lehet. 

zabkása készítés álló ok

Zabpehely formájában a legnépszerűbb

Zabpelyhet ma már minden élelmiszerüzletben lehet kapni, ráadásul nagyon kedvező áron. A kis magokban szénhidrátból van a legtöbb, 50 gramm pehelyben 34 gramm, ebből 7 gramm a rost. A maradék szénhidrát az úgynevezett rezisztens keményítő, amely többek között az anyagcserét is serkenti. 

A vegetáriánus étrendet követőknek fontos információ, hogy a zabpehely növényi fehérjeforrás is, de érdemes tejtermékekkel vagy olajos magvakkal kiegészíteni, hogy tartalmazza a szervezet számára szükséges összes aminosavat. A zab zsírt alig tartalmaz, abból is a telítetlen zsírsavakat, így a szívedet is védi, nem emeli meg a vércukorszintet sem.

A gabona szuper vitaminforrás, a legnagyobb mennyiségben B-vitamin van benne, abból is a B1-, B2- és B6-fajta, valamint E-vitamin, kálium, magnézium és cink. A vastartalma is elég magas, de sajnos ez a vas nem hasznosul hatékonyan a szervezetben. A zab gluténmentes, de az arra érzékenyek jó, ha tudják, csak akkor lehetnek ebben száz százalékig biztosak, ha olyan üzemben készült a termék, ahol biztos nem találkozott glutént tartalmazó élelmiszerrel.

zabkása1 álló ok

Így fogyaszd a zabot

Ahogy fentebb írtuk, zabpelyhet bármelyik élelmiszerboltban tudsz vásárolni, akár magában, akár valamilyen müzlibe keverve. Természetesen te is készíthetsz belőle házilag müzlit vagy granolát, de ha nem szeretnél pepecselni, csak keverd össze az alapanyagokat egy edényben, zárd le és másnapra készen is van az egyéjszakás zabkása.

Nem csak zabpelyhet érdemes fogyasztani, a zabkorpa is remek alapanyag, például tejbegrízhez, de keverheted müzlibe vagy panírozhatsz vele húst is. 100 gramm zabkorpában 15 gramm élelmi rost van. Kipróbálhatod a zabpehelylisztet, amelynek jóval nagyobb a rosttartalma, mint a hagyományos lisztnek és kiválóan helyettesítheted is vele, például rántásnál vagy habarásnál. A zabból növényi italt is készíthetsz úgy, hogy vízbe áztatod, összevered majd pépesíted. A zabitalnak alacsonyabb a fehérjetartalma, mint a tehéntejnek, de a rosttartalma magasabb. 

Fotó: Getty Images

Szólj hozzá! ( komment)

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a szerkesztőséghez. Részletek az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ezt is szeretjük