Annyi meg egy Bambi - Újraéledt a magyar kultikus üdítőital, és meg is kóstoltuk
Cikkek
Így lesz igazán szép a mézeskalács díszítése: ez a fényes cukormáz titka
Mesés karácsonyi desszertek sütés nélkül: pofonegyszerűen készülnek
Ropogós
Így készíts otthon dubaji pisztáciás csokit: gasztroajándéknak is tökéletes
Krémes, mexikói forró csoki: pikáns fűszer is kerül bele
Fűszeres narancslekvár: nem hiányozhat az ünnepi asztalról
Ropogósra sült tört burgonya: parmezán pirul a tetején
Zselés szaloncukrokat teszteltünk: nem a legdrágább győzött
A régi Bambi-íznek nyoma sincs, helyette prémium kategóriás, úgynevezett craft üdítőt ihat az, aki megkóstolja az ötvenes évek kultikus szomjoltóját.
A Bambit a VIII. kerületi Horváth Mihály téren a Hazai Szikvízüzem kezdte palackozni 1947-ben. Először koronazárral fedték le, aztán átálltak a mindenki által ismert csatos üvegekre. Abban az időben a Coca-Cola még tiltott élvezeti cikknek számított Magyarországon, annak helyettesítője volt ez a narancsízű üdítő, amelyről még egy dalban is megemlékeztek.
A Bambi iránti kereslet olyan nagy volt, hogy 1960-tól már a Fővárosi Ásványvíz és Jégipari Vállalat folytatta a gyártását. Ekkor jelent meg a piacon a hasonlóan népszerűvé vált citromízű Utas üdítő is. A Bambi sikere a Coca-Cola 1968-as Magyarországra érkezésekor lecsökkent, majd 1970-ben meg is szűnt, amikor a Fővárosi Ásványvíz és Jégipari Vállalat elkezdte a Pepsi palackozását. A gyártás minimális mennyiségben egészen a közelmúltig folytatódott, de csak az Ibolya Presszóban lehetett kapni, és nem sokan tudtak róla.
A retróból teljesen új születik
A Bambit eddig csak az 50-es, 60-as években fiatal korosztály elbeszéléseiből ismerhettük, volt, aki szerette, volt, akinek pedig rossz emlékei voltak az italról, de egy biztos, már csak a konkurencia hiánya miatt is, de mindenki ismerte ezt a márkát. Édesanyám elbeszéléseiből annyit tudtam meg, hogy ő nem, de apukám például kifejezetten szerette a Bambit, és ugyan sokan azt hitték, hogy kátrányt tartalmaz, ez csak városi legenda volt.
A nagy kérdés inkább az, hogy a mai igencsak telített üdítőital-piacon van-e újra létjogosultsága a Bambinak. A tulajdonos elmondása szerint a régi formájában biztos nem, vagyis nem a retró érzést érdemes megcélozni, hanem egy teljesen új ízvilágú, magas minőségű, úgynevezett craft üdítőitalként. A régi szlogen azért megmaradt, ami most is érvényes: annyi meg egy Bambi.
Fermentálással és ásványvízzel készül
Az új Bambi amúgy sem egy sima szénsavas szörp, hanem természetes összetevőkből, tiszta forrásvízből álló, 7 napos fermentálási eljárással készült ital. A Bambihoz természetes növényi összetevőket, gyógynövényeket, természetes aromákat, cukrokat és fermentált gyömbérlevet is adnak. A néven kívül semmi nem emlékeztet a régi italra. A márka az egészségtudatosságra is figyelmet fordít, a Bambiban a mostani üdítőitalok cukortartalmának csupán a harmada található. Érdekességképpen: a régi Bambi cukortartalma 12 százalék volt, ami még a Coca-Colát is túlszárnyalta.
4 íz, 4 önálló karakter
A Bambi 4 ízben kapható, amelyeknek kifejlesztését is több éves kutatás előzte meg. Így született meg a Cloudy Rhubarb, a Direct Lemon, a Twisted Orange és a Herby Ginger. Ebből a 4 ízből a kultikus narancs semmiképpen nem maradhatott ki, most sevillai narancsvirággal lett izgalmasabb, a rebarbara egy újra felfedezett, nagyon egészséges zöldség, amelytől különlegesen fanyar ízű lesz az üdítő. A rebarbarás Bambi egyébként gin alapú koktélokhoz tökéletesen illik. A citromos ízű Bambi klasszikus limonádéhoz hasonlít, a gyömbérest pedig a kicsit csípősebb ízek kedvelőinek érdemes kipróbálni.
Természetesen meg is kóstoltuk az új üdítőket. Nagyon finomak, bár én intenzívebb ízekre számítottam, de legalább így a gyerekeimnek is ízlettek a különleges aromákat megmutató italok.
Fotó: Pályi Zsófia