5 zseniális görög étterem: ha Athénban nyaralsz, ezeket ne hagyd ki

gorog-konyha
Legolvasottabb cikkek
Friss és ropogós

Görögország nem véletlenül népszerű turistacélpont: gyönyörű tájak, több ezer éves műemlékek és fenomenális ételek várják a nyaralókat.

A görög gasztronómia páratlan, a fűszeres, omlós húsokat, a krémes, sűrű joghurtot és a mézzel nyakon öntött desszerteket mind-mind kötelező megkóstolni.

Idén nyáron Görögországba, azon belül Athénba vezetett az utam, ahol volt szerencsém több éttermet is kipróbálni. Legyen szó kifőzdéről, gyrosozóról, reggelizőről, mindből megtaláltuk a kedvencünket. Ebben a válogatásban nem a sétálóutcák turistákat célzó, drága éttermeit szedtük össze, inkább a kisebb, eldugottabb helyeket, ahol ár-érték arányban is tökéletesen elégedettek voltunk a fogásokkal.

Prodorpion

A sort a legnagyobb favorittal kezdem: a Prodorpionban ettük a legfinomabb gyrost és görögsalátát az athéni nyaralásunk alatt. Maga a hely picike, egy forgalmas utca sarkán helyezkedik el, így igaz, nem annyira hangulatos, mintha a sétálóutcában ülnél be valahova, az ízek és az árak egészen biztosan kárpótolni fognak érte.

gorog-konyha5

A gyros pitában 3 euró, a szuvlaki pedig 2 euró, és ennél finomabb és omlósabb húsokat sehol nem ettünk. A görögsalátát két nagy darab feta sajttal kínálják, a zöldségek frissek, roppanósak, az olívaolaj pedig tökéletes. Ha betérsz ide, ne hagyd ki a görögök röviditalát, az úzót sem, amit jéggel, hígítva kínálnak itt, így sokkal kellemesebb az íze.

Valitsa

A másik személyes kedvencünk egy eldugott kis helyen, a turistaközponttól távolabb található, talán itt ettük a legkülönlegesebb fogásokat. A kiszolgálás ötcsillagos volt, igazán csak itt kaptunk kóstolót a görögök vendégszeretetéből: egy ajándék röviditallal indították és grátiszsütivel zárták a rendelésünket.

gorog-konyha3

A Valitsában érdemes több mindent megkóstolni, kisebbek az adagok, így olcsóbbak is az ételek. Mi ötféle ételt próbáltunk ki (amivel kicsit túlzásba estünk, mert a görögök „tapasai” mégsem olyan aprók). A klasszikus tzatziki és padlizsánkrém mellett a feta sajtos kolbászt, a rizzsel töltött szőlőlevelet és a szintén töltött cukkinivirágot teszteltük le: utóbbi kettő elképesztően izgalmas volt, mindenkinek ajánlom, aki nyitott az újdonságokra. A tzatzikit pedig kötelező megkóstolni itt, ennyire krémes, jól ízesített mártogatóst sehol nem ettünk.

To Kati Allo

Az Akropolisz Múzeum mögött található kifőzdébe lépve újra az iskolai menzán találhatjuk magunkat, csak éppen az ételek klasszisokkal jobbak, a kiszolgálás pedig hihetetlenül kedves. Ezt a kis helyet a semmiből találtuk meg, és mennyire jó, hogy szembejött velünk!

gorog-konyha2

A pultból, az aktuálisan elérhető ételek közül tudsz választani, ezeket melegítik újra. Mi a töltött, kapros-citromos tököt és a ricottás-spenótos palacsintát teszteltük le, és mindkettő valódi ízbomba volt. A kis kifőzde minőségben hozza az elegánsabb éttermek színvonalát, árban viszont sokkal kedvezőbb, érdemes betérni az autentikus élményért és ízekért.

Stani

A Stani reggeliző, cukrászda és tejbolt egyben, de a minden jóval telepakolt sós piték főételként is megállják a helyüket, így ebédre is betérhetsz ide.

gorog-konyha4

Az 1931 óta működő, tradicionálisan tejtermékeket árusító üzletben kötelező megkóstolni a görög joghurtot, míg Athénban tartózkodsz: annyira sűrű és krémes, hogy szinte vágni lehet, ízében pedig nagyon karakteres, majdhogynem sós, juhtejből készül. Hogy ellensúlyozzák a sós felhangot, mézzel és ropogós dióval kínálják, tényleg kihagyhatatlan élmény. Az üzlet tejboltként is funkcionál a mai napig, így a különböző tejtermékeket meg is vásárolhatod és haza is viheted. Ha pedig valami másra vágysz, akkor itt megkóstolhatod a tradicionális sós és édes péksütiket is.

+ 1 Le Café Aegina

Az utolsó hely annyiban kilóg a sorból, hogy nem Athénban, hanem a görög fővárostól 1 órányi hajóútra lévő Aeginában található. Ha több napot töltesz Athénban, érdemes meglátogatni a szigetet, a leggyönyörűbb tengerpartot és természetközeli strandot találod itt, a hangulat pedig csak ráadás.

gorog-konyha6

A La Café Aeginát bátran ajánljuk, olyan görög ételeket kóstoltunk itt, mint a mentás húsgolyó, a tengerpartból adódóan pedig apró, ropogósra sütött halakat is kikértünk. Igazán azonban a pisztáciafagyanta, vagyis a masztix koronázta meg az ebédünket: a mályvacukorra hasonlító ízű és állagú gyantát egy pohár vízben szolgálják fel, így könnyedén kanalazható, lágyabb az állaga.

Bármelyik hely mellett is döntesz, nem lősz vele mellé, a görögök vendégszeretete pedig páratlan, érdemes megtapasztalni.