A kajafotók mögötti igazság: ezért nem úgy néz ki a házi, mint a reklámokban

Kajafotozas cover
Legolvasottabb cikkek
Friss és ropogós

Gondolkodtál már azon, hogy élőben miért néz ki máshogy a kedvenc gyorséttermi burgered, mint a reklámplakátokon? Miért kisebb, szottyadtabb, másabb a színe, mintha nem is ugyanaz a termék lenne? Most eláruljuk!

A fényképezés egy sokrétű ágazat, amelybe bizony az ételfotózás is beletartozik. Egy jól sikerült fotó többet ér egy sokoldalas leírásnál, mert ezáltal egy pillantás alatt el tudjuk dönteni, hogy meg szeretnénk-e kóstolni az adott ételt, vagy sem.

A fotózás (és természetesen a tálalás is) ugyanakkor művészet is, gondoljunk csak a fine dining éttermek étlapjaira vagy a gondosan megkomponált ételkülönlegességek képeire. Az ételfotózás célja ugyanakkor nemcsak a termék megörökítése, de reklámszerepet is betölt, így kézenfekvő törekvés, hogy egy adott ételt minél kívánatosabbnak tüntessen fel.

Kisebb „csalásokat” még hajlamosak vagyunk elnézni, azonban hatalmas csalódás azt tapasztalni, hogy a megvásárolt termék merőben más, mint a reklámfotókon. Most azokról az esetekről láthatsz példákat, amikor a reklámipar hihetetlennek tűnő trükköket vet be egy-egy híres termék fotózásánál.

Kajafotozas sor

Hamburger sminkszivaccsal, fogpiszkálókkal kitömve

Elgondolkodtál már azon, hogy a világelső gyorséttermek hamburgerei miért olyan ínycsiklandóak a reklámokban, és miért megy el tőlük a kedved, ha meglátod őket élőben? Nos a válasz egyszerű: a reklámban szereplők nem emberi fogyasztásra készültek. A buci, a húspogácsa és a zöldségek közé kartonlapokat, sminkszivacsokat vagy épp fogpiszkálókat szúrnak, hogy kellően távol tartsák egymástól a rétegeket, magasabbnak feltüntetve a hamburgert.

Ha kíváncsi vagy egy hamburgerfotózás kulisszatitkaira, akkor az alábbi videóban egy ételstylist megmutatja neked.

Borotvahab tejszín helyett

Miért olyan tökéletes a tejszínhab a kávécsodákon, vagy miért nem folyik szét a süteményeken? Azért, mert nem tejszínhabot használnak. Te is tapasztalhattad, hogy a frissen felvert tejszín csak nagyon rövid ideig tartja meg a formáját, így egy fotózás alatt rengeteg adagra lenne szükség.

Ezért használnak inkább borotvahabot helyette, ami elsőre meghökkentő, ám lássuk be, tökéletesen működik, sőt még jobban is mutat az eredeti változatnál. Csak épp megkóstolni ne akard!

Kajafotozas tejszinhab

Ragasztóval kevert mozzarella

Mindenki csábult már el egy gőzölgő, ínycsiklandó pizza képe láttán, amin mesésen hosszúra nyúlik a sajt. De sajnos rossz hírem van: a valóság máshogy néz ki. A sajt hamar megszilárdul, és folyós állapotában sem lehet olyan kreatívan bánni vele, mint ahogy a reklámfotókon látszik.

Fotózás során ugyanis a sajt mellé fehér színű, folyékony ragasztót kevernek, és azt pakolják a pizzára. Az eredményt ránézésre nem lehet megkülönböztetni a tiszta sajttól, azonban sokkal hívogatóbb a látványa.

Kajafotozas pizza

További hajmeresztő trükkök, amelyek szuperül mutatnak fotókon

A reklámipar a fentiek mellett rengeteg más kreatív módszert is alkalmaz a magasabb eladási számok érdekében. Ilyen például a gyümölcsök és zöldségek hajspray-vel való befújása, amitől a felszínük megkapóan fényes és üde látszatú lesz. A gyümölcsök színét lehet korrigálni megfelelő árnyalatú szájfénnyel, így lesz például minden reklámban szereplő eper mesésen érett és mélyvörös.

Minden meleg étel étvágygerjesztőbbnek tűnik, ha gőzölög. Képeken meglehetősen nehéz megörökíteni a jelenséget, azonban erre is léteznek bevált módszerek: az egyik a háttérben elhelyezett szárazjég, a másik pedig a forró vízbe áztatott tampon, ugyanis a felszívott vízmennyiség sokkal lassabban hűl ki, mint az étel, így tovább fotózható.

Kajafotozas hamburger szarazjeg

Másik bevált trükk gázolajat használni juharszirup vagy világos szószok helyett. Ez főként palacsinták és tésztafélék fotózásánál jön jól, ugyanis az olajat nem képes beszívni a tészta. A tejszínhabhoz hasonlóan a reklámokban a sörhab sem önmagát alakítja: annyi a különbség, hogy ez esetben borotvahab helyett mosogatószerrel biztosítják a tartósságot.

A lista szinte végtelen, azonban ha érdekel a téma, akkor ebben a videóban egy szuper válogatást találsz arról, hogyan működik mindez élesben.

És mielőtt végleg elítélnéd a reklámfotósokat, vedd figyelembe, hogy egy-egy híres, tévében is megjelenő ételfotón órákig dolgoznak a szakemberek, így lesz minden apró részlet a helyén. Az ételek azonban nem őrzik meg ennyi ideig a legjobb formájukat, ezért elkerülhetetlen, hogy trükközéshez folyamodjanak. 

Fotók: Getty Images

Ezt is szeretjük